11 November, 2010

My Breastfeeding Journey...

Kali ni aku nak share sikit experience aku susukan Anas dengan susu ibu.. sekarang Anas dah masuk 13 bulan tapi susu aku daa xde okey.. dan insan sekeliling ku selalu bertanya "anas daa x menyusu badan ker???" Kalo kat opis lak…akak-akak yg perihatin sure akan kuar soalan nih ... "eh daa lame x buat projek yer".. erm..apekah jawapan yg harus aku bg ek tuk semua pertanyaan ini...

First of all aku sangat bersyukur dengan rezeki yg ALLAH Taala bg kat aku, Anas & hubby…Pengalaman menyusukan anak ni memang x leh dilupakan..sebab banyak cabaran yg nak ditempuhi..Walaupun x sampai 2 thn aku bfeeding Anas, tapi aku mampu bertahan 8 bulan...6 bulan pertama  tuh memang production aku kencang.. Just imagine 3x pump kat opis campur mlm sekali aku leh dpt 24oz..mase tu anas minum 4oz je sekali…So setiap hari stok sure akan lebey tuk hari seterusnya..

I love breastfeeding...
Tapi kita hanya merancang Tuhan yg menentukan..bila masuk 7 bulan production susu aku drop ckit ckit.. Anas pulak masa tuh kuat sangat menyusu..sekali minum ada 6oz..Aku lak leh produce time tu dalam 9-12oz jer…Maybe ini dugaan Allah Taala, nak menguji sejauh mane aku mampu bersabar & bertahan...ye la time tu stok Ebm semakin susut..Production drop..Anas pulak asyik mengamuk x cukup susu..

Aku pon gigihlah cari petua nak tambah susu lepas tuh..Byk tips dan petua aku ikut..Aku minum air mata kucing laa,siap buat soya sendiri laa..minum jus kurma..Makan pil fenugreek (tapi siyes makan ni wat badan berbau)pil ni aku beli Babysnowdrop.. walaupun ada laa skit improvement tapi hasil tetap x sekencang lepas pantang 44hari dlu..

Akhirnya aku pasrah laa terpaksa campur jugak susu formula...memang aku laa frust masa tuh, tapi kesian kat Anas x cukup susu.. Tak kan nak tgk je dia mengamuk malam-malam..So start 8 bulan aku daa start campur formula..since that Anas semakin x mau susu aku..Myb flow susu aku x laju dan susu aku dah x byk mcm dlu... Sedey sgt time ni kan..Aku selalu ckp kat hubby, Alia frust lah abg.. xdpt bf Anas 2 thn.. tapi hubby sentiasa menyokong aku..Dia ckp aku dah berjaya BF selama 8 bulan secara ekslusif pon dah lebih drpd baik..yeah.. betul jugak..bersyukur lah dr gagal kan...oh thanks hubby..I love u...

Before susu drop penuh atas bawah freezer aku..
Tips nak breastfeed dgn berjaya!!
  1. Aku dulu memang tgh preggy dah tanam azam.. x mau campur-campur..Siap sound hubby awal-awal xnak ade masalah nanti...
  2. Jaga pemakanan..Makanlah makan yg berkhasiat..yg penting makan nasi dan byk minum air..Bagi aku laa nasi tuh yg sebenarnya faktor penting nak produce susu yg byk..Aku dlu ikut je petua menambah susu..tapi x jugak menjadi..Jangan jadi cam aku..Nak sangat kurus cepat so diet la x makan nasi.. tu laa pasal susu drop!!
  3. Cekal hati menghadapi org sekitar..Cabaran BF ni, bila berhadapan dengan org lain yg x support BF..Sure korang susah nak handle..mereka  ni dah la x support BF tapi suka laa sangat nak bawa kta terjebak sama..come on la.. lain org lain prinsip nya..
  4. Kuat semangat dan jangan asyik stress...BF ni kena positive! Mesti ada..klo negative yg korang pikir.. negative laa kesannya..Jangan asyik ckp susu xde jer...
  5. Pump susu secara berdisiplin.. sekurang-kuranya gap 3 jam sekali.. Bak kata Ajasu biar sikit tapi kerap...Maintain schedule pump tu x kira dimana sahaja..
  6. Buat stok EBM tu byk-byk time berpantang.. Aku dlu x buat byk-byk..Maklumlah 1st time kan..itu yg daa dekat 8 bln, kais pagi makan pagi..kais petang makan  petang..hehe
  7. Breastpump..klo nak penghasilan yg lebih effective, jimat masa, jimat tenanga maybe leh double electric pump..Aku dlu pakai Avent ISIS Manual Breastpump..sampai 6 bln..memang penat laa tapi puas hati ok!!Pastu baru tukar Spectra bila aku tgk qty susu aku pump makin drop..Sebenarnya pakai  electic pump ke, manual pump ke, single or double pump ke bukan alasan susu byk atau sikit...Pucuk pangkal adalah kita!!Nak 1000 daya okeh..
  8. Masa berpantang kalo nak selesa beli laa siap² bra tuk BF and disposable pad..comfortable skit nak perah kan.. klo x lencun nnt!!

Avent ISIS Manual Breastpump RM 219.90 beli kat SOGO..

2nd BP Spectra ni aku beli RM 329.90 kat Fabulousmom
This is my aim for next preggy !! Medela Freestyle!!
Cukup laa sampai sini aku share pengalaman aku.Harapan aku, second preggy nanti aku dapat BF 2thn ok..Belajar drpd pengalaman..So kawan-kawan aku yg nak bersalin Xurra & Juare..sila lah educate diri anda dengan ilmu BF..selalu la masuk forum Susu Ibu tuk menimba ilmu..

Last but not least,sokongan husband adalah pemangkin kepada penyusuan susu ibu yg berjaya!!!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...