22 January, 2011

PTPTN..nak byr ke x nak???

tibe-tibe aku rse nk sembang psl isu ptptn nih...
td bru je BBM pasal ptptn ni ngn my fren..ye la skg ni isu ptptn ni hangat di pasaran gara2 kes twrn ujrah..convert kos upah fr 3% to 1% tu..atenye korang dh mohon ke tuk ujrah tuh??? sebab ade pendapat kate cost yg 1% tu lagi tinggi???...erm ye ke..actually aku terpanggil nk share opinion aku ngn kwn2 sume...aku pon idak laa arif sgt pasai ptptn nih..tp aku nak gak lontarkan..
bukan lontarkan suare ye..buah fikiranaku sudah...

alkisah nye aku heran gak knp ye ramai org marah2 ngn PTPTN nye interest tinggi??aku rse xde beza ptptn ngn bank or financial instn yg lain..yg menawarkan pembiayaan nih..interest drg offer lebih dr 1% kan..
  1. klo beli kereta interest nye around 2-4% ..klo secondhand leh gi up to 7% interest..
  2. klo beli umah lak interest plg ciput leh dpt BLR-1.9% or -2.1 or -2.4
  3. klo amik personal loan klo 10thn around 4.++%... ade gak bank offer 5% ++
awat hutang yg ni org x de laa nk pi ngamuk kat bank interest tinggi ek!?? tp klo pembiayaan  ptptn yg korg amik smpai 4-5 thn lu..smpai laa ni..dah keje ngn gaji yg sedap. pon x mo bayar lg??

aku rse konsep loan ptptn same je ngn loan bank..
ptptn mcm tu gak klo x byr..naik laa kos upahnye..
bank pon same gak klo x byr atau lewat byr, still ade penalty..
tp knp loan bank kte takut klo x bayar..sbb takut kete kne tarik..or rumah kne lelong??
or x nak kna blacklist kat BNM..nk rekod CCRIS cantek so tht sng wat loan...
<ccris tu aper??> pe google tgk...
aku rse PTPTN maybe x participate dlm CCRIS ni tp aku x sure..
coz klo ade sure defaulter PTPTN x  lepas wat loan kan..

Bg aku xde isu nak marah2 psl kos upah tinggi ni, 
sbb klo kta byr cantek sure xde masalah..betol x??
tp ye laa aku paham lain org lain kekangan nye kan..
itu x dinafikan sbb rezeki kta x same..
oh yea..ni nk bg tau..aku  bukan staff ptptn ok..aku hny seorg ex-banker dan kini masih lagi keje ngn institusi yg keje nye kutip2 hutang nih..
jd aku sgt maklum payahnye kta nak kutip htg nih..:)

tp pe aku luah kat cni berdsrkn experience dan pendapat aku..
korg jgn laa marah aku lak, lain org lain hujahnye..
xctly aku dah trun naik ptptn byk kali thn lepas nak settle kes laki aku ek..
die dah dpt akibatnye sbb x byr, 
jd aku x mo laa kawan2 aku yg lain pon dpt akibat yg same...

3% to 1% klo ikut logik matematik of course laa menguntungkan peminjam kan?? tp tuk kes peminjam yg lebih lame dr aku..aku x sure cne perjanjian ptptn ngn korng..aku bg satu cth kes..jom kte study table kat bwh ni...

Loan ni RM12,000 selama 120bulan...
..
byrn balik before ujrah kos upah 3%
after ujrah kos upah 1%
jom kite tgk findings nye plak..dh mcm wat audit lak... 

klo ikutkan kos 3%, byrn balik peminjam ikut kadar berkala pd thn 2011 ni  adalh RM95.19..but after ujrah 1% peminjam just byr RM111.36 selama 115 bulan fixed..total byrn balik bg kos upah 3% adalah RM14134(115bln) manakala total byrn balik bg kos upah 1% adalah RM12806(115bln)..so korg pilih mane??higher or lower??tepuk dada tnye ler hati...ini pon lom amik kire lagi payments yg peminjam dah buat sehingga dec 2010 ritu..roughly after consider monthly payments yg peminjam dah wat, monthly payments to akn jd RM95 je selama 115bln..cumenye syarat ujrah ni kne wat potongan gaji thru LHDN..myb tu yg wat org x leh trime ujrah ni coz mandotary kne potong gaji!!

korang fikir fikir kan lah sendiri...lagi pon kta dah belajor tinggi ni mestilah nk dpt keberkatan..ni klo utang pon x mo byr cane nak berkat..

aku nak share 1 cerita.. 

ade le seorg senior manager perodua nih..die lelaki lingkungan awal 40an..good looking..gaji die besar...dtg kat opis aku nak settlekan ape2 hutang die dgn kerajaan..aku pon ckp laa kat die  "bagus encik nih, ade jugak kesedaran nak bayar tax..sebab kat luar sane ramai org x nak byr tax.." lelaki itu menjawab kembali.."ini tanggugjawab sy pd kerajaan..dlu kerajaan dh tanggung sy belajar masa nih laa sy nak membalas jasa.." reaksi aku..[terkelu ok]..kan bagus sume org mcm nih..agaknye patut la rezeki die murah..nmpk tenang..hidup aman damai..bebas utang...:) moralnya..belajarlah mensyukuri segala nikmat yg ALLAH Taala bagi..kita hidup didunia ni seboleh2 nya nk dptkan keberkatanNYA..

Aku selalu bermohon pada ALLAH Taala agar rezeki yg aku perolehi ini sentiasa diberkati..Amin


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...